Díky projektu Podpora výuky jazyků, který je spolufinancován ESF a státním rozpočtem České republiky, se v době od 11. do 20. září 2015 vydala skupina jedenácti studentů našeho gymnázia v doprovodu dvou vyučujících na zahraniční jazykově-vzdělávací pobyt do Francie, do největšího města na Riviéře – Nice.
foto: GJAK
Studenti absolvovali výuku francouzského jazyka v trvání 9 vyučovacích hodin na jazykové škole v Nice (International House Nice). I když měli s ohledem na různou délku studia francouzštiny v gymnáziu rozdílnou úroveň, francouzská vyučující je dokázala stmelit a začlenit každého studenta do výuky. S ohledem na časové možnosti byla cílem zejména cvičení poslechová a komunikační situace (konverzace) a cvičení na „rozmluvení“ studentů, kteří musí při pobytu v zahraničí překročit psychologickou bariéru a strach z toho, že jim cizí lidé neporozumí. Témata konverzačních hodin lze vyhodnotit jako běžná, týkající se každodenního života. Výuka byla svědomitě organizována, dle slov studentů byla vyučující zkušená a výuka na vysoké úrovni. Studenti na závěr získali certifikáty o absolvování kurzu s definicí úrovně dovedností (dle evropského referenčního rámce).
Součástí pobytu byl bohatý doprovodný program, který studentům umožnil získat a doplnit informace týkající se reálií. Studenti byli ubytovaní v největším městě na Riviéře – Nice, absolvovali jeho prohlídku s průvodcem; navštívili město Antibes (s průvodcem), tamní Muzeum Pabla Picassa (návštěva expozice dokládající Picassovu tvorbu a jeho příklon ke kubismu) a jeden z největších mořských parků v Evropě Marineland (námořní muzeum, akvária s medúzami, žraloky, představení s kosatkami, delfíny); prohlédli si dějiště filmových festivalů Cannes (s výkladem) – město a filmový palác; dále zavítali do hlavního město parfémů Grasse (návštěva továrny na výrobu parfémů). Studenti se v průběhu pobytu seznamovali s nakupováním, obchody, v rodinách se stylem bydlení, se stolováním a potravinami. Celá skupina absolvovala také menší degustaci některých francouzských specialit. Všechna místa a aktivity byly vybrány tak, aby byl program pestrý – životní styl, umění, historie, zeměpis,…, a vytvářel ucelenější pohled na hostitelskou zemi.
Celý pobyt můžeme hodnotit jen pozitivně. Pobyt dodal studentům sebedůvěru a možnost zúročit nabyté vědomosti v praxi. Poměr mezi výukou a ostatními aktivitami byl rozumný, program velmi bohatý. Studenti získali mnoho dalších informací, zbavili se ostychu při komunikaci v zahraničí. Zajímali se o vše a velmi dobře reprezentovali Českou republiku. Jejich disciplinovanost a příjemné vystupování zaujaly nejen v rodinách, ale také ve škole. Projekt tohoto typu je z našeho hlediska zapotřebí podporovat i do budoucna.
70